SEO-anpassade texter
SEO-text
De senaste åren har sökmotorerna blivit allt bättre på att läsa av innehållets kvalitét och att jobba med texter som både tillför värde för användaren och sökmotorn är sättet vi rekommenderar att jobba med text. Sökmotorerna gillar text och att använda textinnehåll är det lättaste sättet att tydligt få det att framgå vad dina sidor handlar om.
Leit kan både hjälpa till med rekommendationer för texter eller skriva texter åt er webbplats – med fokus både på användarvänlighet och sökmotorer.
(01)
SEO-PROJEKT
Vi jobbar även med kortare SEO-projekt där vi gör en mindre analys och skapar förslag på vad som snabbt går att förbättra på er webbplats för att skapa högre synlighet. Det kan ibland räcka med ganska små insatser för att skapa ett stort resultat inom sökmotoroptimering.
Vi jobbar också med löpande SEO-projekt där vi ofta börjar med en inledande SEO-analys av webbplatsen. Därefter skapar vi en strategi som vi gemensamt jobbar med att utföra löpande. Vi tror mycket på kunskapsöverföring för att våra kunder ska ha kunskap inom sökmotoroptimering för att själva kunna implementera strategier långsiktigt.
(02)
Vad är SEO-texter?
SEO-texter är ett begrepp som länge användes för att beskriva texter som skapades enbart i syfte att läsas av sökmotorer. Väldigt långt tillbaka kunde det till och med fungera att stapla sökord eller publicera långa texter osynliga.
SEO-texter på 2020-talet handlar mer om att få textinnehåll på sidor som faktiskt fyller en funktion och ett värde för användaren och för sökmotorerna att se vad sidan faktiskt handlar om.
(03)
Hur långa bör texterna vara?
Det finns inget självklart svar på frågan hur mycket text en sida bör ha. Det är beroende på en stor mängd faktorer som vilken typ av sida det handlar om, hur start webbplatsen som helhet är, hur stor konkurrensen är och vilka mål du har med SEO-arbetet.
Less is more är dock inte applicerbart här. More is more är mer applicerbart men inte heller helt sant. Att blanda innehållstyper – text, listor, bild, video, grafer etc. kan bidra till en mer omfattande sida och samtidigt till en bättre användarupplevelse.
(04)
Typer av texter
Startsida
En text som ska hjälpa startsidan att synas på en eller ett par generella termer som är mycket viktiga för verksamheten.
Kategorisida
Kategorisidor bör göra det tydligt hur man navigerar till rätt produkt och bör ha textinnehåll för att bidra till att den ska kunna synas på något eller några huvudsökord. Dessa texter bör också fylla en funktion för användaren. Kanske beskriva vad man ska tänka på när man handlar i kategorin eller föra fram några sätt ni rekommenderar att man sorterar för att hitta rätt produkt för en själv.
Produktsida
Produktsidornas texter är intressanta av flera anledningar. Ibland jobbar man på produktnivå med texter som kommer direkt från en leverantör vilket gör att många webbplatser har precis samma texter. Detta gör det svårt att skapa en webbplats med hög auktoritet.
I så stor utsträckning som möjligt bör man jobba med att ha unikt innehåll även på produktsidor. Eftersom produktsidorna ofta är många till antalet kommer texterna på dessa sidor spela en stor roll i hur webbplatsen som helhet bedöms.
Därför ska man absolut prioritera textinnehåll på produktsidor och inte lämna de tomma eller enbart med bilder och rubrik. Recensioner, frågor och svar och liknande användargenererat material kan också bidra till helheten för en produktsidas textinnehåll.
Lokal sida
Om verksamheten har flera butiker eller kontor är det ofta mycket effektivt att ha en sida per plats ni finns representerade på och fylla denna sida med så mycket innehåll som möjligt om verksamheten på denna ort.
(05)
Hjälp med SEO-anpassade texter
Leit har kunskap och erfarenhet av att jobba med både strategier, support och produktion av SEO-texter. Vi kan alltså både skapa en plan för vilket innehåll som behöver skapas och sen skriva det faktiska innehållet eller finnas tillgängliga för frågor om ni vill skriva det själva. Vi kan även utbilda inom textproduktion om ni vill höja er kompetens inom området.