Sökmotorannonsering– SEM
Annonsera på Google
Sökmotorannonsering – alltså att annonsera på sökmotorer som Google är en mycket effektiv form av digital marknadsföring som ofta förkortas SEA – Search Engine Advertising.
En stor fördel med annonser på sökmotorer är att de triggas av att en kund aktivt söker och letar efter något. Kunden har alltså troligtvis kommit längre i sin köpresa än om kunden råkar se en annons i sociala medier.
Sökmotorannonsering är en mycket effektiv form av marknadsföring. Vi berättar gärna mer och hjälper dig att komma igång med eller utveckla din sökmotorannonsering.
(01)
Google Search Ads
Google Search Ads är text annonserna som kommer upp i sökresultatet när du söker efter något på Google. De ser ut precis som resten av sökresultatet men är alltid markerade med “Annons”.
När man annonserar med textannonser så budar man mot sina konkurrenter för att synas på vissa utvalda sökord. För att annonsen ska vara så relevant som möjligt gäller det att använda sig av rätt sökord, ha en så bra annonstext som möjligt och en bra landningssida för annonsen dit besökaren kommer vid klick.
Det är mycket att hålla reda på men vi hjälper dig med allt från sökord och struktur till spårning och optimering av annonserna.
(02)
Google Shopping Ads
För dig som säljer fysiska produkter kan Googles shoppingannonser vara en bra ide! Precis som Google Search Ads så syns annonserna när någon söker på Google. Shoppingannonserna dyker upp högst upp i sökresultatet med både bild och pris. Men till skillnad som text annonserna så är de inte baserade på sökord utan på Merchant Center-produktdata.
För att kunna använda dig av Google shopping annonser behöver du ladda upp en produktfeed till Google Merchant Center. När det väl är gjort är det väldigt smidigt att använda och väldigt effektivt då kunden ser produkterna direkt i sökresultatet.
(03)
Google Video Ads
Under de senaste åren har det pratats mycket om vikten av rörligt material. Detta beror på att rörligt ofta skapar ett större engagemang och har lättare att kalla på uppmärksamheten. En stor fördel med videoannonser i jämförelse med reklam på TV är att du kan rikta annonser mot en specifik målgrupp och har mer kontroll över vilka som ser den.
Med Google Video Ads syns videoannonsen på Youtube eller på andra Google video parters. Du har säkert säkert själv sett att det visas en annons innan, efter eller mitt i ett videoklipp på Youtube.
(04)
Google Display Ads
Displayannonser nämns ibland även som bannerannonser och du har säkert sett sådana annonser dyka upp på flera olika ställen. De fånga upp kundernas intresse och eftersom du riktar dem mot utvalda målgrupper är de bra för att hitta nya kunder.
Du kan även använda dig av retargeting vilket innebär att du exempelvis kan välja att annonserna ska visas för personer som redan besökt din hemsida.