Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization.

På svenska betyder det sökmotoroptimering – alltså att du optimerar din hemsida för sökmotorer.

När du gör en sökning på en sökmotor exempelvis Google så får du fram ett resultat av olika sökträffar. De första resultaten brukar vara annonser och är markerade med “Annons”.

Resultaten som syns under annonserna är så kallade organiska resultat, alltså sökresultat från olika hemsidor som Google väljer att visa upp.

Google vill visa upp ett så bra resultat som möjligt för den som gör sökningen och har därför olika parametrar som de tittar på. Vet man om dessa parametrar och följer dem så kan Google visa upp dina sidor högre upp i sökresultatet.

Varför ska man synas högt upp i sökresultatet?

När du har gjort en sökning på Google så är det naturligt att börja titta på de översta resultaten. Om de inte verkar motsvara din sökning så skrollar du ner och tittar längre ner på sidan. Men så fort man får ett resultat som motsvarar det man sökte efter så klickar man in och börjar läsa.

Om du inte hittar något sökresultat som du tycker är relevant så kan du längst ner på sidan klicka vidare till nästa sida. Det är dock inte så ofta som man klickar vidare till sida två utan ofta görs en ny sökning om man inte fick det svar man ville ha på första sidan. Detta resulterar i att de sökresultat som hamnar på sida två inte visas speciellt ofta.

Genom SEO kan du alltså synas högre upp i sökresultatet och få fler organiska besökare till din hemsida utan att betala för annonser.

Kontakta oss

Hör av dig om du vill ha hjälp med din digitala synlighet!

Kontakta oss

Leit är en del av byrånätverket Mojna som består av specialistbolag inom digitala upplevelser. Vi har kontor i Göteborg och Stockholm och består för närvarande av: Hoy, Leit, Oh No Gravity och Studio Nois.

Kontakta oss

Copyright © Leit 2024