Rich Snippets & strukturerad data
Vad är Rich Snippets?
Rich Snippets är kort beskrivet ett berikande av sökresultatet med mer information som gör att det både blir mer visuellt tilltalande, innehåller mer och har potential att få fler klick.
Den vanligaste formen av Rich Snippets som brukar diskuteras inom SEO är Reviews & Ratings. När man har en funktion för att sätta betyg och skriva recensioner och dessa är korrekt uppmärkta med strukturerad data visas de ofta i sökresultatet och ger en bra mängd extra synlighet.
Vad är strukturerad data?
För att få Rich Snippets i sökresultatet behöver webbplatsen använda strukturerad data enligt en standard som t.ex Schema.org. Det är den strukturerade datan Google läser in och kan visa upp som Rich Snippets.
Olika typer av Rich Snippets
Det finns en mycket stor mängd strukturerad data men de som brukar ge Rich Snippets är böcker, filmer, musik, recept och serier som klumpas ihop i kategorin Creative works.
Event, Organisationer, Personer och Platser bör taggas upp och kan ge Rich Snippets.
Product, Offer och Aggregate Offer används för produkter, priser och prisjämförelser. Dessa brukar mycket ofta ge Rich Snippets och är därför viktiga att använda om webbplatsen säljer eller innehåller produkter på något sätt.
Hur implementerar man det?
Om du har utvecklare som jobbar med webbplatsen kan de använda instruktionerna från Schema.org för respektive strukturerad datatyp. Om du inte är utvecklare eller har tillgång till utvecklare är det enklaste att använda ett plugin för strukturerad data. Det går till exempel att använda någon av de större som All In One SEO med deras tillägg för Rich Snippets. Det kostar dock en slant att köpa.
Vi har haft bra resultat med Yasr som är ett gratis och mycket enkelt plugin för att sätta rating på en sida samt skriva ut rätt information i källkoden.