Google Search Console
Vad är Google Search Console?
Google Search Console är googles verktyg för att kommunicera med webbplatsansvariga. För några år sedan kallades det för Google Webmaster Tools. Det finns en mängd verktyg i Search Console som inte finns någon annanstans och det är därför mycket viktigt att aktivera Search Console som administratör till en webbplats.
Ett exempel på detta är sökordsdata. För många år sedan fanns information om vilka sökord som gav trafik till en webbplats i Google Analytics. Google tog bort det med hänvisning till privatliv. Därefter finns data om vilka sökord som ger dig besökare endast i Google Search Console. Det går dock att se sökorden i en speciell rapport i Google Analytics om man kopplar ihop de två verktygen.
Vad använder man Google Search Console till?
Den sökordsdata som finns i Search Console går dessutom att sortera och filtrera oändligt mycket. Några av de viktigaste funktionerna är möjligheten att se vilka sökord varje enskild sida har synlighet för.
Utöver sökordsrapporterna finns också ett antal verktyg för mer tekniska delar av sökmotoroptimering tillgängliga i Search console. Det går att ladda upp sin sitemap.xml och få statistik för denna. Det går att begära indexering på nya sidor. Det finns verktyg för att analysera antalet felsidor, disavow links och mycket mer.
Vi använder alltid Search Console flitigt i SEO-projekt och det är ett av de första verktygen vi brukar använda för att analysera hur det går för en webbplats idag och vad det finns för potential.