Femman
(SEO & Content)
Ett av de första projekten Leit genomförde var Femman.com – Hufvudstadens webbplats för gallerian Femman i Nordstan i Göteborg.
Innehåll
Extra kul med detta projekt är att det var tre byråer som genomförde det tillsammans med Hufvudstaden. Leit gjorde SEO-strategi, struktur, meta-data plus en del av innehållet. Hoy gjorde allt designarbete och Webbkompetens kodade webbplatsen med Episerver som CMS.
Inför projektet
Inför detta projekt hade Femman.com väldigt lite fokus på SEO. I projektet skapade vi en struktur som svarade upp mot det som potentiella besökare i gallerian faktiskt letar efter och var därefter med i hela processen fram till lansering för att se till att webbplatsen blev så väl sökmotoroptimerad som möjligt.
De flesta SEO-projekt börjar med en sökordsanalys. I detta fall en omfattande sökordsanalys med en kombination av varumärken, generiska ord och lokala ord.
Genomförandet
Förutom att skapa SEO – strategi, struktur och se till att SEO-fokus fanns med hela vägen till release skrev vi även innehåll till kategorisidor. Texter som både skulle beskriva sidans innehåll och inspirera till besök.
Femman har ett stort utbud av butiker men konkurrensen i sökresultatet är också stor med andra gallerior, butikernas egna webbplatser och andra webbplatser som listar butiker. Detta ställde krav på utformningen på alla sidtyper på webbplatsen.