Dixie
(SÖKMOTOROPTIMERING)
I samband med att Hoy fick uppdraget att utveckla en e-commerce-lösning som presenterar Dixies produkter såväl som varumärket på ett tydligare och mer inspirerande sätt så fick vi på Leit vara med och göra ett SEO-arbete för den nya sajten.
Innehåll
Vår roll i projektet innebar att analysera den befintliga webbplatsen och dess trafik, genomföra en sökordsanalys, föreslå en ny struktur samt skapa innehåll. Projektet inkluderade även tekniska bitar, som att konfigurera redirects, skapa titlar och metabeskrivningar, samt säkerställa att webbplatsen utvecklades med fokus på sökmotoroptimering.
Inför projektet
Dixie säljer sina produkter genom återförsäljare och därför fungerar deras sajt mer som ett showroom där de kan visa upp alla sina produkter på samma plats. Även om slutkonsumenter inte kan genomföra något köp så kan de inspireras och ta del av hela sortimentet. Sajten är även viktig för återförsäljarna som gör sina beställningar via sajten och även för att nya återförsäljare ska få en tydlig bild av Dixie. Detta gjorde att vi behövde ta hänsyn både till återförsäljarna och slutkonsumenterna när vi tog fram strukturen.
Genomförandet
Under projektet hade vi ett nära samarbete med Hoy som stod för design och utveckling. Efter att vi tagit fram ett strukturförslag som fungerar med design så kunde de börja bygga sajten. När sajten började bli redo för release så skrev vi titlar och metabeskrivningar samt vissa delar av innehållet på sajten.
(ANNONSERING)
Efter att den nya sajten släppts så hjälper vi löpande till med annonsering både på Google Ads, Meta och Pinterest. Eftersom vi hade tagit fram strukturen för sajten så fanns det bra landningssidor att använda för annonseringen.
Även i annonseringen är det en utmaning att Dixie vill synas både för återförsäljare och slutkonsument så det är en ständig balans av marknadsinsatser för att tillgodose båda behoven.